chess.com útmutató

Kedves Szülők, kedves Gyerekek!

Nagy örömünkre szolgál bejelenteni a hírt, hogy 2020-tól a Bajnok Sakkiskola felvette szakmai programjai közé az online sakkversenyeket! Tettük ezt azért, mert jelen helyzetben nem lehet élő sakkversenyeket szervezni és szeretnénk, hogy a gyerekek ez idő alatt se essenek ki a versenyzésből. Reményeink szerint 2021 tavaszán már ismét szervezhetünk személyes versenyt, de addig is éljen mindenki az online derbik nyújtotta lehetőséggel! Másrészt a digitalizáció korában szeretnénk megragadni a sakkozásnak ezt a vetületét is. Érdemes beletanulni az online sakkplatformok kezelésébe, mert számos eddig még nem ismert szórakozási formát nyújthatnak. Eleinte egy kicsit szokatlan, egy kicsit más, de hisszük, hogy kellő gyakorlással a versenyzés eme formája is számos örömet hoz majd a gyerekek életébe! A versenyzés e merőben új módjához szeretnénk némi segítséget adni. Kérünk mindenkit, hogy szánjon rá 5-10 percet, hogy ezt a leírást elolvassa és a szükséges előkészületeket megteszi! Köszönjük! 

A leírást asztali számítógép vonatkozásában készítettük el. Telefonra és tabletre is telepíthető a chess.com alkalmazás. Ilyenkor az alkalmazás és az asztali verzió között lehetnek apróbb különbségek. Ezekre jelen írásunkban nem térünk ki, viszont a lényegi különbségeket helyenként megemlítjük majd.

A maximális versenyélmény elérése érdekében javasoljuk az asztali számítógépen történő versenyzést, egér használatával. Amennyiben még gondot okoz az egér-használat, úgy lehetséges, hogy a tablet, vagy egy nagyobb kijelzőjű telefon átmenetileg jobb megoldásnak bizonyul. A sakktábla telefonon igen kicsi, így azt csak akkor javasoljuk, ha nincs kéznél asztali számítógép, vagy tablet.

A sikeres versenyzéshez nem árt, ha otthon gyors és stabil az internet kapcsolat. Sok szolgáltatónál már alapszolgáltatás a gigabites sávszélesség, amit a gigabites routerek tudnak a leghathatósabb módon „mozgásba hozni”. Wifi esetén ügyeljünk rá, hogy készülékünkkel megfelelő távolságra legyünk a routertől, hogy stabil legyen a jelerősség. Érdemes megvizsgálni a hálózati rendszerünket, ha tartósan gond lenne ezzel az online versenyeken. Természetesen az sem árt, ha apu nem a verseny alatt áramtalanítja a „versenytermet”! 🙂

Első verseny előtt javasoljuk, hogy a gyerekek játszanak néhány gyakorló játszmát, hogy megszokják a program felületét, kezelését!

* A chess.com rendszerét nem mi üzemeltetjük, csupán ezen keresztül valósítjuk meg versenyünket! Ez egy nemzetközi sakkszerver, az egyik legnagyobb a világon. A használat során a felületen fel szoktak ugrani prémium fiók vásárlására invitáló reklámok. Szeretnénk leszögezni, hogy a versenyen való részvételhez és gyakorló játszmák játszásához teljesen elegendő az ingyenes fiók. Leírásunkat 2020 decemberében készítettük. Igyekszünk az útmutató szövegét folyamatosan frissíteni. Az esetleges változtatásokért, illetve a sakkszerver ritkán előforduló technikai hibáiért felelősséget nem vállalunk! A versennyel kapcsolatos tudnivalókat a versenyregisztrációkor megadott e-mail címekre kommunikáljuk!

1. lépés: regisztráció chess.com-ra

(Ha már regisztráltál a chess.com oldalára, ugorj a 2. lépésre!)

Látogassunk el az alábbi oldalra:

https://www.chess.com/hu

Amennyiben a https://www.chess.com/ linken keresztül érkezik a weboldalra a magyarosításhoz kattintson ide:

Ezután kattintsunk a regisztráció gombra!

Kattints a REGISZTRÁCIÓ gombra!

Végezzük el a regisztráció folyamatát! Lehetőségünk van klasszikus módon regisztrálni, felhasználónév, e-mail cím és jelszó megadásával. 
Lehetőség van Facebook fiókkal, Google fiókkal, vagy Apple ID-val is regisztrálni!

Klasszikus regisztráció esetén e-mailben kapni fognak egy aktivációs üzenetet:

!!! FONTOS !!!

Belépési adatainkat (felhasználónév és jelszó) jegyezzük meg, vagy jegyezzük fel. Ennek hiányában újra el kell végezni minden lépést!

2. lépés: belépés a chess.com-ra

(Amennyiben már be vagy jelentkezve a chess.com-ra, ugorj a 3. lépésre!)

Látogassunk el az alábbi oldalra:

https://www.chess.com/hu

Ezután kattintsunk a belépés gombra!

Jelentkezz be a felhasználónév/e-mail és jelszó megadásáva.

Ha a regisztrációkor Facebook fiókkal, Google fiókkal vagy Apple ID-val regisztráltál, akkor most azzal jelentkezz be!
Ügyelj rá, hogy abba a fiókba legyél bejelentkezve, amelyik fiókkal regisztráltál! (Ez akkor fordulhat elő, ha többen használnak a családban egy készüléket.)

!!! FONTOS !!!

Belépéskor javasolt bepipálni az „emlékezzen” jelölőnégyzetet! Számos kellemetlenségtől kímélhet meg a verseny során!

3. lépés: nyelv átállítása magyarra​

(Amennyiben alapból magyar nyelvű a program, ugorj a 4. lépésre!)

Amennyiben a https://www.chess.com/hu linken keresztül regisztráltál, vagy így léptél be, valószínű, hogy magyar nyelven működik a program.

Ha valamilyen rejtélyes okból mégis angol nyelven jelenne meg minden, úgy segítünk a magyar nyelvre történő átállításban!

Kattintsunk a bal alsó részen található fogaskerekes SETTINGS gombra, majd válasszuk ki az ALL SETTINGS lehetőséget!

A LANGUAGE-nél válasszuk ki a MAGYAR-t a legördülő menüből! Ezután nyomjuk meg a SAVE gombot. Innentől magyar nyelvű lesz a programunk!

4. lépés: néhány hasznos beállítás​

(Ha már elvégezted a szükséges beállításokat, ugorj az 5. lépéshez!)

A felhasználói élmény javítása érdekében néhány érdekes beállítást elvégezhetünk, ha van hozzá kedvünk.

A beállítás menüt a bal alsó sarokban levő fogaskerekes BEÁLLÍTÁSOK – ÖSSZES BEÁLLÍTÁS-nál érjük el, vagy az alábbi linken: 

https://www.chess.com/settings

Lássuk, itt mi mindent lehet beállítani!

A „beállítások” fülnél érdemes lehet beállítani:

    • Utónév: Írd be a saját utóneved! Ez segíthet az edzőknek a tanítványok beazonosításában.
    • Vezetéknév: Írd be a saját vezetékneved (vagy legalább annak kezdőbetűjét)! Ez segíthet az edzőknek a tanítványok beazonosításában.
    • Hely: Írd be a saját városod! Ez segíthet az edzőknek a tanítványok beazonosításában.
    • Ország: Magyarország
    • A tartalom nyelve: Angol + saját nyelv
      Így mindent tartalmat magyarul ír ki, de az angol nyelvű tartalmakat is megjeleníti, ha nem lenne valami lefordítva.
    • Fogadó (landing) oldal: élő
      Amennyiben versenyben vagy és véletlenül kilépsz, vagy megszakad az internet kapcsolat, úgy ismételt belépéskor a verseny aktuális állapotába fog visszavinni.
    • Időzóna: UTC + 01:00 Europe Budapest (a Magyarországon tartozkodó tanítványainknak)
      A versenyt ebben az időzónában hirdetjük meg. Célszerű beállítani, hacsak nem vagy időutazó! 🙂

Ne felejtsünk el menteni!

A „tábla és bábuk” fülnél a tábla és figura kinézetét alakíthatjuk kedvünkre. Bizonyára szívesen időznek vele egy picit a gyerekek. A sikeres versenyzést, a tájékozódást jobban segítik a letisztultabb dizájnok! A figurák stílusát, a tábla színét és a koordináták megjelenését („táblán kívül” a népszerűbb) célszerű a nekünk tetsző módon beállítani! A „lépés kiemelése” gombot ha aktiváljuk, akkor a játszmánkba a táblán a program jelölni fogja az utolsó lépést (ajánlott!) A „hangjelzés” gomb aktiválásával lehetővé tesszük, hogy a partiban a lépések után halljunk egy rövid jelző hangot (ajánlott!). Ne felejtsünk el menteni!

A „témák” fülnél különböző háttér-tábla-figura dizájnkombinációk közül választhatunk és elérhető a sötét és világos mód is. Figyelem a „téma” felülírhatja a „tábla és bábu” menüpont korábbi beállításait! (Ilyenkor érdemes oda visszamenni!)

Az „élő sakk” fülnél az alábbi lehetőségeket érdemes megfontolni:

    • Gyorslépés engedélyezése: ezt aktiválva a játszma folyamán az ellenfél lépése előtt megadhatjuk, hogy mit fogunk lépni. Az ellenfél bármely lépése után ezt fogja lépni, amennyiben az előre megadott lépésünk szabályos. Előnye, hogy így nem veszítünk időt, viszont ha az ellenfelünk nem úgy lép, ahogy arra számítottunk, akkor könnyedén visszanyalhat a fagyi. 🙂 Többnyire ütés – visszaütés esetén szoktuk használni, vagy időzavaros helyzetben jöhet jól.
    • A gyalog mindig vezérré változzon: ennek aktiválásával az átváltozó gyalog minden esetben vezérré változik, így nem veszítünk időt a gyalogbevitelkor. Mivel ritkán van szükség más figurára, ezért hasznos lehet ez a beállítás. Persze ritkán itt is megnyalhat minket a fagyi! 🙂
    • Feladás megerősítése: ezt aktiválva nem tudjuk egy gombnyomásra feladni a játszmát. Meg fogja kérdezni, hogy biztosan fel szeretnénk-e adni. Ez azért lehet hasznos, mert a döntetlen ajánlás és a feladás gombok egymás mellett vannak. Volt már arra példa, hogy valaki félre kattintott és döntetlen ajánlás helyett feladta a játszmát. Mindezt kiküszöbölhetjük ezzel a beállítással.
    • A „fogy az idő értesítés” hanggal jelzi, ha már nagyon kevés időnk van, így elkerülhetjük, hogy kevés idő esetén túlzottan belemerüljünk a számolásba. 2 x 15 perces játszma esetén, ha az óránkon már csak 1 perc marad, átvált az óra piros színűre és kiad egy figyelmeztető hangot.
    • Események közleményei: be
      Ezzel engedélyezzük, hogy a verseny szervezői (sakkedzők, sakkoktatók) a játszma alatt is el tudjanak küldeni a versennyel kapcsolatos fontos információkat számotokra.

Minden mást célszerű alaphelyzetben hagyni! Ne felejtsünk el menteni!

5. lépés: csatlakozás a Bajnok Sakkiskola klubhoz​

(Ha már tagja vagy a chess.com-on a Bajnok Sakkiskola klubnak, ugorj a 6. lépésre!)

A chess.com sakkszerveren belül létrehoztunk egy Bajnok Sakkiskola klubot (olyan ez, mint a Facebookon belül egy Facebook csoport). Mivel az általunk szervezett gyerekversenyek klubversenyek, ezért az a felhasználó, aki nem rendelkezik klubtagsággal nem tud részt venni a versenyeinken! A klubtagság teljesen díjmentes, de kizárólag tanítványaink kérelmeit fogadjuk el!

!!! FONTOS !!!

A klubtagsági kérelmet a Bajnok Sakkiskola edzői, oktatói hagyják jóvá. A jóváhagyás nem automatikus! A verseny napján már nem hagyunk jóvá tagsági kérelmet, mivel ekkor már a versenyszervezési feladatokkal vagyunk elfoglalva. Senki se hagyja ezt a lépést az utolsó pillanatra! 

Először keressük meg a Bajnok Sakkiskola klubot a chess.com-on!

Egyszerűen direkt linken keresztül is eljuthatunk ide:

https://www.chess.com/club/bajnok-sakkiskola

Vagy választhatjuk az alábbi megoldást is:

  1. Bal oldali menüben válasszuk ki a KAPCSOLAT -> KLUBOK lehetőséget!
  2. Jobb oldali KLUBOK dobozban kattintsunk a KLUBOK KERESÉSE lehetőségre!
  3. A középen megjelenő keresőmezőbe írjuk be, hogy Bajnok Sakkiskola!
  4. Kattintsunk a nagyítóra, vagy üssünk egy entert!

Ezután a kereső fel fogja dobni a BAJNOK SAKKISKOLA klubbot. Kattintsunk a csatlakozás gombra!

Elküldés előtt töltsük ki az üzenet részt! (Amennyiben nem látszódik az üzenet doboz, az azért van, mert nem jelentkeztünk be a chess.com-ra, csupán vendégként vagyunk az oldalon!) A minta szerint írjuk be gyermekünk nevét, városát, oktatási intézményének nevét, valamint edzőjét/sakkoktatóját. Ez nagyon fontos, mivel idegenek csatlakozását nem hagyjuk jóvá, csakis így tudjuk leellenőrizni, hogy ki szeretne csatlakozni a klubhoz! Ezután kattintsunk a küldés gombra! 

A csatlakozási kérelmet néhány munkanapon belül jóvá fogjuk hagyni (legkésőbb a verseny előtti napig)!

6. lépés: csatlakozás a versenyhez

A versenynap előtt 2 nappal mindenki ellenőrizze le e-mail fiókját! Az aktuális versenynap belépési linkjét ekkor küldjük ki! A link megnyitása egyből a csatlakozási felületre visz. A csatlakozás gomb megnyomása nélkül nem tudunk elindulni a versenyen, így ezt ne mulasszuk el! A csatlakozás gomb kizárólag a verseny kezdete előtti 1 órában aktív, korábban nem tudjuk megtenni csatlakozási szándékunkat! Javasoljuk, hogy mindenki időben üljön le a készülék elé és ne hagyja az utolsó percre a versenyregisztrációt! A csatlakozási gomb megnyomása után a folyamatosan változó rajtlistát fogjuk látni!

Ezután várjunk türelemmel az első forduló kezdetéig (versenynap 9:00). A játszmák automatikusan indulnak! Amennyiben be van kapcsolva a hangszóró, hangjelzést is hallunk! A parti kezdete így jelenik meg:

!!! FONTOS !!!

A csatlakozás után ne zárjuk be a böngészőben a chess.com-ot, vagy alkalmazás esetén az applikációt! (Ha mégis megtennénk lépjünk vissza!)

A játszma elkezdésére figyeljünk oda! Amennyiben az első két lépésünket nem tesszük meg 1-1 percen belül, a szerver vesztesnek fog minket nyilvánítani!

A játszma végeztével nem fogunk azonnal új ellenfelet kapni! A következő forduló (játszma), akkor veszi kezdetét, amikor az előző forduló utolsó játszmája is befejeződik!

7. lépés: verseny etikett

Szemben a hagyományos versenyekkel az online versenyeken nincs versenybíró, de a szerver számos dolgot felügyel!

Alapvető szabályok:

  1. A sportszerűség jegyében a versenyjátszma alatt nem veszük igénybe semmiféle külső segítséget. (Számítógépes program által nyújtott segítséget a rendszer algoritmusai szűrik. A szülő által nyújtott segítség kiszűrésére nincs lehetőség! A gyerekek fejlődése érdekében, kérjük a szülőket, hogy ne avatkozzanak be a versenypartik kimenetelébe. A tapasztalatunk szerint a legtöbb esetben a gyerekek ötletei egyébként is felülmúlják a szülői instrukciókat.
  2.  A chaten nem zavarjuk ellenfelünket! (Ez a beállításoknál le is tiltható, továbbá az edzők is látják!)
  3. A versenyjátszmát minden esetben illik befejezni. Amennyiben reménytelen az állás, használjuk a feladás gombot! Kérjük senki se várjon perceket óraleesésig a lépés megtétele nélkül, mert az sportszerűtlen viselkedésnek minősül!
  4. A teljes versenyt minden esetben végig kell játszani! (Esetleges vereség szériák után is!) A versenyt idő előtt elhagyók befolyásolják a verseny végeredményét és rontják a versenyélményt! Amennyiben valaki indokolatlanul visszalép a versenytől, az eset kivizsgálása után, az adott játékost az edzői kar el is tanácsolhatja a további versenyektől!
  5. A nagy számú, rendszeres döntetlen ajánlat az ellenfél zavarásának minősül! Ezt a szerver nem bünteti, de amennyiben az edzők kiszúrják, abban az esetben a tanítvány komoly elbeszélgetésre számíthat, a további versenyzés feltételhez kötött lesz! Íratlan szabály, hogy egy játékos maximum háromszor ajánlhat döntetlent egy játszma alatt, illetve az egyes ajánlások között is illik 3 lépéspárt várni. Nagy hátrányból (és egyáltalán hátrányból) sportszerűtlenség döntetlent ajánlani! Összeszedtünk néhány indokot a jogos döntetlenajánlathoz:
    1. Anyagilag teljesen egyenlő, vagy szinte egyenlő állásból.
    2. Anyagi előnyből, időzavaros állásban.
    3. Anyagi előnyből vagy egyenlő állásból versenytaktikai okokból. (pl. már az a fél pont is elég a verseny megnyeréséhez)

Ha megfogadjátok edzőitek tanácsát, akkor felejtsétek el a döntetlenajánlatokat! Élvezzétek a játszmákat és küzdjetek teljes erőbedobásból!
Akit folyamatos döntetlenajánlatokkal zavarnak, választhatja az ellenfél döntetlenajánlatainak letiltását is az alábbi módon, az ✘ és ✓ alatti linkre kattintva (nekünk úgy tűnik, ezt elfelejtették magyarra fordítani):

8. lépés: GYAKOROLJ, MIELŐTT VERSENYEZNÉL!

Bizonyára, sokan még csak most találkoznak először a chess.com felületével. Az online sakk világában járatlan nebulóink számára azt tanácsoljuk, hogy első online sakkversenyük előtt játszanak néhány gyakorló játszmát, hogy megszokják a program kezelését és a 2D táblát. Ne kövessük el azt a hibát, hogy a versenyen használjuk először a programot, mivel éles helyzetben a kudarc lelkileg megterhelőbb, mint egy gyakorló játszmában.